Empatia w myśleniu projektowym

Empatia w myśleniu projektowym

Drugi października to Międzynarodowy Dzień Empatii. Dlatego dzisiaj tematycznie – wpis o empatii w myśleniu projektowym.

Empatia to zdolność rozpoznawania emocji doświadczanych przez innych. Według Marshalla Rosenberga jest “to pełne szacunku rozumienie cudzych doświadczeń”. Empatia jest niezbędna do tego, by w centrum postawić ludzkie potrzeby i wartości, gdyż “wymaga skupienia całej uwagi na tym, co mówi drugi człowiek”. Dlatego też empatia jest podstawą dobrego projektu, ponieważ pozwala skupić się na potrzebach osób, dla których projektujesz rozwiązanie i przeanalizować otrzymaną od nich informację zwrotną. Faza empatyzowania jest pierwszą z pięciu elementów składających się na proces design thinking.

Cytując za Design Thinking Bootleg – przewodnikiem po myśleniu projektowym stworzonym w d.school na Stanfordzie: „Design thinking jest metodą projektowania skoncentrowanego na człowieku”. Problemy, które próbujesz rozwiązać należą do konkretnych osób. Dlatego aby stosować tą metodę ważne jest pełne zrozumienie kim są i co jest ważne dla osób, dla których projektujesz.

Obserwowanie, co ludzie robią i w jaki sposób wchodzą w interakcje ze swoim otoczeniem dostarcza wskazówek na temat tego, co myślą i czują. Pomaga także dowiedzieć się czego potrzebują. Obserwując ludzi, możesz uchwycić fizyczne przejawy ich doświadczeń poprzez to co robią i mówią. Interpretacja ich zachowań doprowadzi cię do pewnych spostrzeżeń, z których z kolei mogą zrodzić się innowacyjne pomysły. Najlepsze rozwiązania wynikają z najbardziej wnikliwego wglądu w ludzkie zachowanie. Ale uczenie się takiej wnikliwości jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Dlaczego? Ponieważ nasze umysły automatycznie odfiltrowują wiele informacji w sposób, którego nawet nie jesteśmy świadomi. Narzędzia do nauki empatii, wraz z nastawieniem skoncentrowanym na człowieku, dają nam „świeże spojrzenie”, które jest w takich sytuacjach potrzebne.

Bezpośrednia współpraca z ludźmi ujawnia ogromną ilość informacji na temat sposobu, w jaki myślą oraz wartości, jakie wyznają. Czasami te myśli i wartości nie są oczywiste dla ludzi, do których należą. Głębokie zaangażowanie może zaskoczyć zarówno projektanta, jak i odbiorcę poprzez nieoczekiwane spostrzeżenia, które się pojawiają. Historie, które ludzie opowiadają i rzeczy, które ludzie mówią, że robią – nawet jeśli różnią się od tego, co faktycznie robią – są istotnymi wyznacznikami ich głęboko zakorzenionych przekonań na temat tego, jaki jest świat. Dobre projekty opierają się na solidnym zrozumieniu tego rodzaju przekonań i wartości. Zatem angażuj się, aby:

  • Odkrywać potrzeby ludzi, których mogą być lub nie być świadomi
  • Kierować działaniami innowacyjnymi
  • Identyfikować odpowiednich użytkowników do projektowania
  • Odkrywać emocje, które kierują zachowaniami

Poza rozmowami i obserwowaniem użytkowników, musisz mieć osobiste doświadczenie swojej przestrzeni projektowej. Znajdź (lub twórz) doświadczenia, aby lepiej zrozumieć sytuację, w której znajdują się Twoi użytkownicy i dla których projektujesz.

 

 

 

Nie bądź taki, podziel się!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *